MITEN KAIKKI ALKOI?
Veteraanispeedway Suomessa sai alkunsa syksyllä 2010 kun tunnettu speedwaytähti Matti Olin otti yhteyttä mm Pekka Paljakkaan, Eero Pöntiseen, Jouko Naskaliin, Rauli Mäkiseen ja Risto Flinkiin ehdottaen että järjestettäisiin tapaaminen Pipon speedwayradalla Lahdessa. Porukan mielestä idea oli loistava, ja niin toteutui ensimmäinen veteraanispeedwaytapaaminen Suomessa. Paikalle tuli seitsemän ajajaa, ja ajettiin lähinnä yksitellen totutellen ja kokeillen että vieläkö pyörä taittuu sladiin.
MITEN TOIMINTA JATKUI?
Aikaisin seuraavana keväänä ruvettiin markkinoimaan tapahtumaa Lahden ulkopuolella, ja Lahteen saapui 11 kesäkuuta saman verran ajajia, nyt yksi tuli kauempaa. Tästä innostuneina päätettiin järjestää lisää speedwaytapaamisia, ja heinäkuun viimeisenä päivänä kokoontui peräti 18 ajajaa Kauhajoelle. Speedwaypyöriä oli 15, ja radalla kävi ajamassa 13 kuskia. Kauhajoella keskusteltiin toimintaperiaatteista ja sovittiin että laadimme toiminnallemme säännöt.
Kauden kolmas ja viimeinen tapaaminen oli 20.8. Porissa. Seitsemän ajajaa tuli paikalle vapaamuotoiseen harjoitteluun. Lisäksi harjoittelimme sisäänmenoa kurviin Ismo Kivelän, Pekka Kortelaisen ja Risto Flinkin opastuksella.
KAUSI 2012
Kausi alkoi tapaamisella Seinäjoella 26 toukokuuta, jonne oli saapunut yksitoista ajajaa. 12 kesäkuuta julkaisimme tiedon porukkamme nimeksi, joka on JAPPI-UKOT. Seuraavana vuorossa oli Hyvinkää 16.kesäkuuta, jonne saapui kaksitoista kuskia, joista kymmenen pääsi ajamaan, jälleen hienon sään vallitessa. Kolmas tapaaminen oli Haapajärvellä 30 kesäkuuta, ja sinne oli kokoontunut yhdeksän ajajaa. Neljäs tapaaminen oli Porissa 21 heinäkuuta ja paikalla oli kaksitoista kuskia, joista yksi oli nainen. Viides tapaaminen oli sunnuntaina elokuun 19 päivänä Varkauden speedwayradalla. Paikalle oli saapunut seitsemän aktiivista veteraanikuskia sekä ainakin saman verran kuskeja, jotka ovat ajaneet kilpaa nuoruudessaan. He saivat nyt nauttia oikeasta moottoriäänestä ja tuntea sitä oikeaa risiiniöljyn tuoksua.
KAUSI 2013
Kausi alkoi Seinäjoella 16.6. Paikalle oli saapunut kymmenen kuskia, joista kahdeksan pääsi putsaamaan talven ruosteet nivelistään. Seuraava tapaaminen oli Porissa 29.6. Yyterin radalle oli saapunut 13 kuskia, joista kolme oli mukana ensi kertaa, nimittäin Jari Törmälä, Kimmo Alho ja Jarmo Mäkinen. Kolmas tapaaminen oli jo seuraavana lauantaina 6.7. Haapajärvellä. Paikalle oli saapunut peräti viisi oululaista, siis kolme uutta osanottajaa, nimittäin Teijo Leskelä, Pentti Kiimla ja Matti Isoaho. Pisimmän matkan teki Heimo Kaikko, joka tuli Orimattilasta saakka, 390 km. Paikalla oli tietenkin myös paikkakunnan oma mies Raimo Ilmonen sekä Vaasan suunnalta Roger Löfholm ja Harry Lahti. Sitten oli vuorossa Varkaus 28.7., jonne saapui jälleen yksi uusi jäsen, Pauli Räsänen. Lisäksi mukana oli vanhat ketut Matti Olin, Risto Flink, Reino Koivuluoma, Heimo Kaikko ja Mika Helin.
Seuraavat tapaamiset ovat Kauhajoella 17.8. ja Hyvinkäällä 25.8. Molemmat tapahtumat alkavat klo 12.
JAPPI-UKKOJEN SÄÄNNÖT, versio 1.04, 8-12
1. JAPPI-UKOT on vapaamuotoinen rekisteröimätön seurue. Osallisujat ovat vanhoja speedwayn kilpa-ajajia ja speedwayharrastuksen vasta-alkajia sekä muita speedwaystä kiinnostuneita henkilöitä.
2. JAPPI-UKKOJEN päällimmäinen toimintaperiaate on speedwayharrastus ensisijaisesti vanhoilla speedwaypyörillä Toistaiseksi sallitaan käytettävän uudempiakin pyöriä.
3. Muunlaisilla moottoripyörillä kuin speedwaypyörillä ei saa osallistua.
4. Osallistuminen JAPPI-UKKOJEN järjestämiin tapahtumiin edellyttää että osanottaja on osallistuessaan täysin raitis, pientä krapulaakaan ei sallita.
5. Speedwaypyörän tekninen kunto on oltava katsastuskelpoinen:
a. suorat vanteet ja kireät pinnat
b. ehjä runko
c. ruuviliitokset kunnossa
d. tiiviit pyöränlaakerit (=ei tuntuvaa väljyyttä)
e. öljyn keräysastia oltava asennetuna
f. jos käytetään äänenvaimenninta, se on varmistettava vaijerilla
g. kaasukahva palautuu helposti itsestään otetta irroitettaessa
h. toimiva tappokatkaisin
i. ensiöketjun suojus asennettuna
j. toisioketjun kerääjäpultti (n.s. kello viiden pultti) oltava asennettuna, halkaisija vähintään 8 mm
k. kytkinkahvan päässä oltava kiinteä kuula, halkaisija vähintään 19 mm
l. kytkinkahvan pää ei saa ulottua ohjaustangon ulkopuolelle
6. Jokaisen speedwaypyörän alla on varikossa oltava öljyvuodot imevä matto
7. Osallistujalla on oltava asialliset suoja- ja ajovarusteet
8. Osallistuminen tapahtuu kokonaan osallistujan omalla vastuulla; JAPPI-UKKOJEN toiminnalle ei ole minkäänlaista vakuutusta.
9. Radalla saa yhtä aikaa olla korkeintaan kolme ajajaa
10. Kun ajaja aikoo poistua radalta, hän nostaa vasemman kätensä näkyvästi ylös ja ajaa radan suoran osuuden sisäreunalle odottamaan, kunnes tilanne radalla antaa mahdollisuuden poistua radalta turvallisesti.
11. Osallistumalla JAPPI-UKKOJEN tapahtumiin osallistuja vahvistaa ymmärtäneensä nämä säännöt ja sitoutuu noudattamaan niitä. Säännöt on tehty kaikkien osallistujien ja lähistöllä olevien henkilöiden turvallisuutta ajatellen. |
|
|
|
|
|