Rengastien AUTOTARVIKE OY
EtusivuKalenteriTuloksetPörssiKerhotTiimit ja kuskitUutisetVideotValokuvatBlogiEsittelytSpeedwaysanamat
Tommy Flyktman

Kuka: Tommy Michael Flyktman
Syntynyt: 1. helmikuuta 1986, Södertälje, Ruotsi
Asuu: Sala, Ruotsi vuodesta 1999
Ammatti: Karkaisija/autonkuljettaja
Siviilisääty: Naimaton
Perhe: Vanhemmat Kaitsu ja Karina, veli Jimmy
Harrastukset: Moottoriurheilu
Esikuvat: Veli Jimmy joka on myös paras kaveri ja paras mekaanikko

Viime kaudelle Suomen jääspeedwayn maajoukkue sai kovan luokan vahvistuksen, kun vuoden 2005 Suomenmestari, Ruotsin Tommy Flyktman otti lisenssin Kuusankosken Moottorikerhosta. Monien yllätykseksi hiljainen nuorukainen ajoi itsensä läpi MM-karsinnoista, ja osallistui paitsi itse MM-sarjaan, niin myös edusti Suomea joukkue MM-finaalissa Saksassa. Talven lähestyessä päätti Speedwaysanomat hieman kysellä mieheltä miten kesä on mennyt, ja mitä on tullut touhuiltua.

Tommyn ura jääspeedwayssä sai alkunsa joulukuussa 2001, kun hän lähti veljensä Jimmyn mukaan ajoleirille. Siellä hän ajoi ensimmäiset kierroksensa, eikä ilmeisesti aivan huonosti sillä viikon sisään puhelin soi. Langan toisessa päässä oli Agnar Stenlund Funbo MS-seurasta tarjoten paikkaa joukkueessaan. Siitä alkoi tapahtumaketju, jonka yksi kohokohta on tähän mennessä ollut Oulussa napattu Suomenmestaruus.

Viime kesä kului Tommylta töitä tehdessä ja harjoitellessa. Normaalin kahdeksan tunnin työpäivän lisäksi oli tavoitteena huhti- kesäkuussa harjoitella motocrossia kolmasti viikossa. Heinäkuussa pidettiin kolmen viikon kesäloma, joka meni kokonaan levon piikkiin. Elokuusta marraskuuhun ajettiin taas motocrossia, jonka lisäksi käytiin punttisalilla ja juostiin lenkkiä. Talven lähestyessä aikaa kuluu myös enemmän jäiden odotteluun. Yhteydet Pohjois-Ruotsiin käyvät kuumina, kun puhelimitse selvitellään jäiden kuntoa lähes päivittäin.

Viime kausi oli siis Flyktmanin ensimmäinen MM-sarjassa. Mitä talvesta jäi käteen? "Kovaa siellä mennään. Pakko ajaa 100% täysiä koko ajan jos meinaa pisteitä saada. Eikä sekään pelkästään riitä. Pitää olla fyysisesti kovassa kunnossa, jos aikoo mennä eteenpäin. Parhaiden seassa ajaminen oli myös erittäin opettavaista. Ei ollut kilpailua etteikö jotain uutta olisi oppinut. Tietysti myös sai paljon uusia kavereita kisakumppaneista ja muista mukana olleista ihmisistä. Iän puolesta olen kuitenkin vasta 20-vuotias, joten kyllä minä kerkiän." Niinpä. Kansainvälisen uransa tähän kauteen päättävä Ruotsin Per-Olov Serenius juhlii maaliskuun toisena viikonloppuna syntymäpäiviään täyttäen 59 vuotta. Mitä todennäköisemmin hän on silloinkin radalla MM-sarjassa Assenissa. Kokemuksessa on siis tällä hetkellä melkein 40 talvea ja kisakautta eroa.

Yhteistyökumppaneita Flyktmanin kisatiimillä löytyy sekä Ruotsista että Suomesta, mutta tietysti enemmänkin tukijoita joukkoon mahtuisi. Ensi kausi on kuitenkin tällä hetkellä taloudellisesti turvattu. Kalustopuolella Jimmy hoitaa pyörät ja Veijo Tuoriniemi moottorit kuten tähänkin mennessä. Jotain uusia pikkujippoja on koitettu kehittää, mutta pääasiassa samalla kalustolla ollaan liikkeessä kuin viime kaudella. Kun jäätä jostain löytyy, on takana työnantajan (Sala Härdarna) tuki ja matkaan lähdetään mahdollisimman pian. Ajoharjoitusten osalta kausi siis alkaa heti kun on mahdollista. Kilpailujen puolesta Puolassa ajetaan Sanok Cup 9-10. joulukuuta sekä Santa Cup Ruotsissa 26-29. joulukuuta. Lisäksi niiden välissä vielä harjoitellaan niin paljon kuin keritään.
Kauden tärkein kilpailu on MM-karsinta josta yritetään jatkoon tosissaan. SM-finaali löytyy myös jo tärkeiden kilpailujen listasta kuten myös PM-finaali ja maaottelu. Ruotsin liiga Funbon riveissä tulee prioriteeteissa vasta edellä mainittujen jälkeen. Lisäksi toiveissa olisi ajaa mahdollisimman paljon kilpailuja Suomessa, sillä Tommy edustaa ensikin vuonna Kuusankoskea ja Suomea. Kaikkein tärkein tavoite tulevalla kaudella on kuitenkin pysyä terveenä, ajaa paljon pyörillä jotka toimii ja että koko kisatiimillä olisi hauskaa.

Porissa 2004 maaradalla loukkaantunut veli Jimmy Flyktman on siis vahvasti edelleen mukana lajissa. Vointi on hyvä, mutta jäljet kaatumisesta muistuttavat itsestään edelleen. Vasen jalka ei ole tervehtynyt 100%:sti ja selkäkivut vaivaavat aika ajoin. Kuntoutus jatkuu edelleen viikoittain, eikä ajohalut ole minnekään kadonneet. Välillä tekisi mieli hypätä pyörän selkään ja muiden sekaan, mutta toistaiseksi on pidättäydytty Tommyn mekaanikkona. Kuitenkin heti kun mahdollisuus tuli, kävi hän koittamassa sekä maaradalla että jäällä, eikä tunnusta että mitään pelkoja olisi kolarista jäänyt takaraivoon. Ehkä Jimmyn paluu tulee ajankohtaiseksi kun mahdollisuus Old Boys-lisenssiin tarjotaan, ja siihen menee vielä ainakin 10 vuotta.

Teksti ja Kuva: Karina Flyktman
Kiitokset Petteri Pohjolalle Speedwaysanomista. Juttu on julkaistu lehdessä 10/2006.
  KALENTERI
Idän Ritarit Racing Ry
Harri "HAKKI" Saari
Kille Lahtinen palkittiin elämäntyöstä
Jari Mäkinen
Teemu ja Timo Lahti
Speedway team Aarnio
Hopeapiikit
  Tommy Flyktman
Pirkan Mooottorimiehet ry
Eastlands Engineering
Rene Lehtinen
Vili Hautala
  Speedwaysanomat