Rengastien AUTOTARVIKE OY
EtusivuKalenteriTuloksetPörssiKerhotTiimit ja kuskitUutisetVideotValokuvatBlogiEsittelytSpeedwaysanamat
Teemu ja Timo Lahti

Kuusankoskelta tulevat seuraavat lajin huippuveljekset


Voittoisat veljekset viime vuonna Haapajärvellä Kuva: Jani Markkanen

Kuusankoskelaiset Lahden veljekset Teemu ja Timo kuuluvat tällä hetkellä Suomen lupaavimpiin kuljettajiin kumpikin. Vai mitä mieltä olette Teemun meriiteistä? Aloitti kilvanajon 2003 voittamalla kauden päätteeksi heti Suomen Cupin mestaruuden 80 cc luokassa. 2004 tuli pronssia U21 sarjassa kuten myös 2005 ja sitten Suomen U21 mestaruus 2006. Nuorempi veli Timo tulee kovaa vauhtia perässä. 80 cc luokasta on nyt taskussa kaksi peräkkäistä hopeaa ja joukkuepuolelta kulta, pronssi ja hopea. Kummallakaan ei siis ole alla kilpakausia ilman SM-mitaleita.

Speedway on lajina Kuusankoskella suomalaisittain suosittua. Kilpailuissa kävi viime vuonna aina yli 300 katsojaa ja lehdestä sai lukea tapahtumat seuraavana päivänä. Pojat kertovat saavansa kuitenkin kulkea kaupungilla rauhassa. Koulussa ei kaverit juuri veljesten suuntaan kumarra, mutta mielenkiintoa poikien harrastusta kohtaan kuitenkin löytyy. Sen sijaan Lahden perheessä lajilla on komeampi kaiku. Mekaanikko/maksaja/autonkuljettaja ja isä Juha Lahti oli pitkään mukana Kuusankosken Moottorikerhon joukkueen toiminnassa ja poikien setä Sami Lahti ajoi kilpaa samassa joukkueessa. Kumpikin veljeksistä on kiertänyt isän mukana katsomassa kilpailuja pienestä saakka, joten ei ollut ihme että jonkinlainen vauhtikärpänen pääsi molempia poikia puraisemaan. Näin Timo: "Pienestä saakka ollaan tosiaan isän mukana kierretty katsomassa speedwayta. Itse olin reilu kolmen vanha, kun ajoin ensimmäisen kerran crossipyörällä. Speedwayta aloitin sitten ajamaan kun Teemu sai ensimmäisen pyörän. Pakkohan sitä oli päästä koittaan kanssa." Teemu jatkaa: "Olin seitsemän vanha kun joulupukki toi mopon jolla tuli muutama vuosi ajeltua. Sitten oli vähän haluja että tarvitsisi saada mikroauto. Sellaista ei kuitenkaan hankittu, vaan talliin ilmestyi 80 cc speedwaypyörä."

Teemu teki kaudelle 2003 päätöksen, että nyt ruvetaan harjoittelemaan enemmän ja katsotaan mitä hommasta voisi kehittyä. "Eerikäisen Jani siirtyi silloin isoihin pyöriin, joten ostettiin siltä minipyörä pois. Silloin Mustosen Appe ja Mäkisen Jari oli pikkupyörissä kovat nimet. Pystyin melkein heti ajamaan niitä vastaan kilpaa ja välillä myös voittaan. Lopulta se kausi päättyikin sitten Varkaudessa Suomen Cupin mestaruuteen ennen heitä. Muita meriittejä ei pikkuluokasta sitten jäänytkään. Meidän tiimin resurssit tuskin olisi riittänyt kiertämään pikkuluokassa esimerkiksi Ruotsin sarjoja, joten sen tosiseikan auttamana kypsyi päätös siirtyä isoihin pyöriin vuotta etuajassa. Ajatuksena oli katsoa ja kokeilla, ottaa vuosi etumatkaa ikätovereihin jos niin voi sanoa." Teemun siirtyessä isoihin pyöriin jäi mestaruuspyörä seuraavana kesänä kilpaa ajamisen aloittaneelle Timolle. "Se on hyvä pyörä. Taitaa olla vuosimallia 2000, vaikka onhan siihen moottoriin muutama perusremontti tehty. Olen minä muidenkin pyöriä saanut koittaa, mutta parempaa en ole vielä löytänyt!" Timo naureskelee.


Teemu

Timo

Kesä 2004 oli siis Teemun ensimmäinen isolla pyörällä. Kotimaisessa liigassa hän edusti kolmessa ottelussa silloista KeittiöJettiä keskiarvolla 2,29. Kesän kohokohta oli kuitenkin kotiradalla Kuusankoskella ajettu U21 SM-finaali. "Heti ensimmäisellä kaudella U21 pronssi oli melkoinen yllätys, en olisi itsekään uskonut. B-finaalipaikka oli tavoite ja olisin pitänyt sitäkin kovana temppuna. Se oli myös varmasti ehkä ensimmäinen todellinen onnistuminen. Finaalissa tuli uusinta ja kolmella kuljettajalla oli mitali jo varma, taisi mennä vähän hyvän olon puolelle. Hopeasta olisi voinut kovempaakin, mutta olin kyllä tyytyväinen siihen mitä saavutettiin."

Seuraavalla kaudella Teemu edusti jälleen KeittiöJettiä. Kymmenessä liigaottelussa irtosi 91 pistettä keskiarvolla 6,62 ja takataskussa oli jälleen pronssinen mitali U21-finaalista. Viime kesänä Keittiöpisteen mukana tuli liigan mestaruus keskiarvolla 6,97. Kauteen mahtui myös rannevamma joka pakotti lepoon kauden keskivaiheilla. Varsinainen paukku oli kuitenkin Haapajärveltä haettu U21 Suomen mestaruus. Veljekset olivat käyttäneet edellisen päivän tiukkaan tallilla laittaen pyöriä kuntoon, sillä Timo ajoi ennen Teemua henkilökohtaisen 80 cc kilpailun voittoon samalla stadionilla. "Me oltiin päätetty että voitot pitää ottaa kun kerran niin paljon oli vaivaa asian eteen nähty." Timon viime kausi ei päättynyt vielä henkilökohtaiseen täysosumaan. Päätöskilpailussa menestyksen avaimet oli omissa käsissä, mutta pari henkilökohtaista virhettä vei mestaruuden.

Uutta kautta kohden on kuitenkin treenattu Kuusankoskella kovasti. Timo on pelannut talvella jääkiekkoa, harjoituksia oli 4-7 kertaa viikossa. Teemu juoksi lenkkiä, kävi puntilla, uimassa, hiihtämässä… Veljesten moottoripyörät pysyivät tallissa kiillotettavana, joskin aiemmin on Timo kokeillut myös jäärataa. Itsenäisesti veljekset ovat erilaisia harjoitteitaan tehneet, sekä miettineet mikä olisi järkevää. Harjoittelupuolella poikien isän tuttu Mikael Teurnberg on ollut sellainen taho, jolta on apuja saatu kiitettävästi. Timo: "Isä oli Mehiläisten joukkueenjohtaja 99-2002 ja Micke ajoi silloin siinä joukkueessa ystävystyen sen verran, että vieläkin ovat yhteydessä. Micke oli myös Andreas Jonssonin GP taustajoukossa mukana yhdessä vaiheessa, ja jollain tavalla mukana vieläkin." Samasta yhteydestä Teurnberg on tullut jonkinlaiseksi esikuvaksi erityisesti Teemulle: "Micke on tehnyt meidän eteen paljon töitä ja neuvonut kaikessa. Itse tässä on koittanut kovasti kuunnella ja ottaa opikseen joka asiassa. Mickeltä ollaan saatu myös jonkin verran apuja erilaisissa varusteissa. Jotain vanhoja Jonssonin tarvikkeitakin on eksynyt meille tänne käyttöön. Se että ne ei enää vuoden vanhoina kelpaa GP-kuskille sopii meille. Meillä ne toimii vielä hyvin." Jonsson onkin tehnyt molempiin veljeksistä kovan vaikutuksen: "Ollaan me Andreas tavattu ja hän on meillä täälläkin käynyt. Vaikutti todella hyvältä tyypiltä, sellainen nöyrä työntekijä ja antoi meille paljon neuvoja."

Varusteisiin ja lajin muihinkin kuluihin liittyen isä Juha tulee mukaan keskusteluun: "Tähän mennessä ainakin molempien jätkien kohdalla voidaan sanoa että tulokset on tullut todella pienillä satsauksilla. Jos ajatellaan pisteelle hintaa mitä se meille on tullut maksaan, niin se on varmasti yksi alhaisemmista mitä Suomessa on. Oikeastaan älyttömän halvalla ollaan päästy. Esimerkiksi Timon 80 cc pyörä saatiin todella edullisesti, ja sillä on nyt neljä kautta pojat yhteensä ajanut muutaman konerempan siivittämänä. Se tilanne kuitenkin hieman muuttuu, sillä ensimmäistä kertaa hommaan sijoitetaan vähän enemmän rahaa ensi kaudeksi. Tai oikeastaan se sijoitus on aloitettu jo, sillä Teemulle ostettiin viime kaudella uusi pyörä ja se tuntui hyvältä ajaa ja toi Teemun omasta mielestä lisää vauhtiakin. Nyt kun aloitetaan ajaminen Ruotsissa, niin sinne ei kannata pyörää korjaamaan lähteä. Koitetaan nyt hoitaa asiat valmiiksi kuntoon."

Lajista ja siihen liittyvistä kuluista puhuttaessa tulee mieleen kysymys onko hommassa edes mitään järkeä. Teemu vastaa: "Kyllähän sitä äkkiseltään voisi sanoa ettei ole. Mutta kun tätä kaikkea miettii sijoituksena tulevaan niin ei se sitten niin pahalta tunnu. Tavoitteena kuitenkin on kehittyä. Se kyllä poikii sitten jossain vaiheessa parempaa pisterahaakin. Tienaaminen on tässä vaiheessa vielä kaukana, kyllä nyt vaan sijoitetaan siihen tulevaan. Kyllähän muutkin harrastukset maksaa, ei Timon jääkiekkokaan ole halpaa."

Kesäisin poikien harjoitteluolosuhteet ovat todella hyvät. Teemu: "Kuusankoskella saa treenata kahdesti viikossa ja se rata on tuossa ihan vieressä, niin että äänetkin tänne kuuluu. Tosin siitä on tullut valituksia jonkin verran. Rajoitteita on jo nyt, saa nähdä kuinka niitä tulee tulevaisuudessa lisää. Ratahenkilökunnasta on kanssa vähän pulaa, välillä joutuu ajamisen lisäksi tekemään radankin itselleen. Se on kuitenkin aika paljon jo hommaa jos pitäisi tehdä kastelut ja lanaukset ajamisen ja opiskelun tai työn ohella. Yksin täällä ei kuitenkaan tarvitse ajaa. Viime kaudella jo otettiin Aarnion Teron kanssa starttitreenejä. Siitä on aika paljon apua kun on joku toinenkin siinä ritsalla vieressä kun ne nousee. Silloin kun vasta aloittelin tätä 500-touhua niin Hyyryläisen Marko kävi meitä auttelemassa ajohommissa. Sen kanssa oli tosi mukava treenata, sieltä tuli kaikenlaista neuvoa. Tai välillä oikeastaan käskyä, kun piti ajaa lähellä ja opetella sitä touhua. Melkein voisi Markoa oppi-isäksi sanoa."

Seuraavaksi lähin rata veljeksille löytyy Lahdesta, jossa on käyty myöskin treenaamassa jonkin verran. Teemu mieltää Lahden radan vaikeaksi ja aikookin ottaa härkää sarvista ensi kaudella. Etäisyyksissä seuraava on Varkaus. Siellä asuu paljon perheen sukua ja on samalla vähän niin kuin sellainen toinen kotipaikka. Varkauden ratakin on poikien mieleen. Hyvinkäällekään ei ole pitkä matka, mutta siellä he eivät juuri ole harjoittelemassa käyneet.

Lajin eri osa-alueista molemmat toteavat yhdestä suusta startit vahvuudeksi ajossaan. Teemu vielä lisää paineensietokyvyn ja ottaa esimerkiksi että aina tiukoissa paikoissa on tullut onnistumisia. Heikkouksikseen Teemu laittaa ohitukset Timon ottaessa esiin molempien fysiikan eli pituuden ja sitä kautta painon. Speedwayn ajoteknisiä hienouksiakin on jo jonkin verran keritty perheessä miettimään. Teemu: "Viime kaudella niitä valleja ja niiden liikkumista kilpailun aikana ruvettiin miettimään jonkin verran. Kuitenkin vasta oikeastaan loppuvuodesta ja mitä sitten on talven aikana katsellut videoita niin on niistä koittanut aina sellaisia asioita seurata. Kyllähän ne asiat on tiedostanut jo alusta saakka, mutta oikeastaan jo pelkkä pyörän kääntäminen riitti ajateltavaksi alkuaikoina, joten ei näihin asioihin tullut sillain keskityttyä."


Lahti Racing Team 2003 Kuva: Paula Lahti

Kilpailuhistoriastaan Timo muistelee mieluiten kautta 2005 Suomen Cupin osalta, sekä viime kesänä Haapajärveltä tullutta osakilpailuvoittoa. Ne olivat hänelle nappisuorituksia. Teemu parhaat muistot liittyvät Varkauden Suomen Cupin osakilpailuun 2003, kun tuli voitto ja samalla sinetöityi koko Cupin voitto. Se oli ensimmäinen Teemun iso voitto joka tuli melkoisen jännittämisen siivittämänä. Kuusaalla ajettu nuorten finaali 2004 kuuluu hyviin muistoihin myös ja tietysti nyt viime kesänä Haapajärvellä saavutettu U21 mestaruus. Teemun osalta kilpailuhistoria ei tunne pahoja pettymyksiä, mutta syystä tai toisesta Porissa ei ole menestystä tullut. Timon suurin pettymys on Kuusankosken viimekesäinen Suomen Cupin päättänyt osakilpailu, kun kausi ei päättynytkään kultajuhliin.

Kumpikaan veljeksistä ei ollut ennen viime kesää ajanut ulkomailla. Teemu avasi pelin osallistumalla nuorten joukkue MM-karsintaan Kumlassa. "Siellä meni kyllä muut niin kovaa ettei ollut mitään puhetta mukaan. Vaikka startista olisi saanut keulat, muutaman kerran olin ekaan päähän saakka mukana, niin turha puhua että olisi kierrosta siellä keulassa pysynyt. Niin kovaa ne muut menivät. Mutta hyvä kokemus se kuitenkin oli, jossain vaiheessa se vauhti oli pakko mitata muihin verrattuna. Kumlan radalla treeneissä ei koskaan aiemmin ollut speedway niin hienoa. Rata oli hyvässä kunnossa, pistettiin välitystä harvemmaksi ja annettiin mennä vaan. Oli se hienoa kyytiä vaikkei muiden vauhdissa pysynytkään." Timon kansainväliset ratakontaktit rajoittuu joukkue-PM kisoihin Haapajärvellä 2005. Ulkomaalaiset eivät Timon mielestä juuri sen kovempaa ajaneet kuin kotimaiset huiputkaan, mutta virheitä heille sattui huomattavasti vähemmän.


Teemu 80 cc mestarina Varkaudessa 2003

Kuluneen kevään aikana Teemu kirjoitti itsensä ylioppilaaksi. Tavoitteena oli hankkia ylioppilastodistuksella suoraan paikka Lappeenrannan Teknilliseen Yliopistoon lukemaan konetekniikkaa. Teemu aikoo katsoa seuraavan kahden kesän aikana mitä tulevaisuus oikeasti tuo tullessaan. Armeijan kutsuessa syksyllä 2008 on nyt kaksi kautta aikaa selvittää jatketaanko armeijan jälkeen speedwayta vai nouseeko koulu etusijalle. Armeijassa tarkoitus on hakea urheilujoukkoihin ja se alkaa aina lokakuussa. Jos speedway alkaa kulkemaan, on yliopisto kuitenkin sellainen paikka jossa opiskelutahdin voi itse määrätä. Jos laji taas näyttää nurjat puolensa tai ei muuten vaan kulje, niin sitten Teemu aikoo keskittyä enemmän opiskeluihin. Speedway katsotaan kuitenkin nyt ensin.

Ensi kesäksi Teemulla on sopimus Keittiöpisteen joukkueeseen Suomessa ja Gävle/Rospiggarnan kanssa Ruotsissa. Teemu kertoo: "Varsinaiset ensi kauden tavoitteet on U19 EM-karsinta Seinäjoella. Ruotsista haetaan sitä kovuutta ajamiseen. Opetellaan sitä lähellä ajamista ja ettei antaisi kaverilla aina tilaa kun se on tulossa lähelle. Samaten vauhtia yritetään saada ajamiseen lisää. Ensi kaudelle on tulossa uusi ennätys kilpailumäärissä. 24 on tähän mennessä kiireisin kesä ja nyt kalenterissa on hiukan yli 30 kilpailua." Speedwayn henkilökohtainen SM-finaali ajetaan ensi kesänä kotiradalla. "Viime kaudella finaali jäi loukkaantumisen takia väliin ja sitä edeltävällä kaudella loppusijoitus oli muistaakseni yhdeksäs. Kotirata tänä vuonna on tietysti etu."

Timon ensi kausi on 80 cc Suomen Cup ja mahdollinen joukkuesarja täällä Suomessa. Tarkoituksena on myös matkustaa Teemun mukana Ruotsissa, ja mahdollisesti myös harjoitella Ruotsin radoilla, isoilla ja pienillä. Erikseen ei Timoa pystytä nykyisillä resursseilla Ruotsissa käyttämään, joten osallistuminen sikäläiseen sarjaspeedwayhin on unohdettu. Tavoite on voittaa henkilökohtainen Suomen Cup, ettei heti jää Teemulle kakkoseksi saavutusten suhteen. Siinä missä Teemulla koulunkäynti on verissä, on Timo hieman eri linjoilla: "Kyllähän tuo koulu on välillä jäänyt vähän pienelle huomiolle, enemmän töitä sen kanssa tarvitsisi kyllä tehdä. Kyllä speedway on ihan ykkösjuttu vaikka vanhemmat ei asiasta aivan samaa mieltä olekaan."

Teksti ja kuvat: Petteri Pohjola

Julkaistu Speedwaysanomien numerossa 3/2007,
tilaa omasi osoitteesta www.speedwaysanomat.fi
  KALENTERI
Idän Ritarit Racing Ry
Harri "HAKKI" Saari
Kille Lahtinen palkittiin elämäntyöstä
Jari Mäkinen
  Teemu ja Timo Lahti
Speedway team Aarnio
Hopeapiikit
Tommy Flyktman
Pirkan Mooottorimiehet ry
Eastlands Engineering
Rene Lehtinen
Vili Hautala
  Speedwaysanomat