●●● 100 km/h, ei jarruja, ei vaihteita, ei pelkoa… Se on speedwayta! Speedway on yli 90 vuotta vanha moottoripyöräilylaji ja sitä harrastetaan ympäri maailmaa. 500 kuutioiset moottorit tuottavat hevosvoimia lähes 80 ja niistä jokaista käytetään pyörän saamiseksi kaarteissa sivuluisuun laitojen ympäröimällä 250-450 metriä pitkällä sora- tai savipinnoitteisella radalla.
Speedwaylla on Suomessa pitkät perinteet. Ensimmäinen rata rakennettiin Turkuun 1940-luvun lopulla ja ensimmäinen lajin henkilökohtainen Suomenmestaruus ratkaistiin Helsingin Velodromilla vuonna 1955.
Suomen Moottoriliitto on lähtenyt keräämään yhteistyökumppaneita edustusjoukkueillemme, jotka ovat mukana myös vuonna 2019 ympäri Eurooppaa ajettavissa Euroopan- ja Maailmanmestaruustason karsinnoissa. Isointa roolia näyttelee tietysti speedwayn joukkueajon maailmanmestaruuskilpailu Speedway Of Nations.
Suomen speedwayn maajoukkueet tarjoavat näkyvyyttä yhteistyökumppaneilleen. Speedway Of Nations on televisioitu laajasti ympäri Eurooppaa ja viime vuosina lajin MM-tason tapahtumien televisioinnista on Suomessa vastannut Viasat / Viaplay.
SUOMEN EDUSTUSKULJETTAJIIN KUULUU KAUDELLA 2019:
EDUSTUSJOUKKUE: Timo Lahti, Tero Aarnio, Jesse Mustonen ja Nike Lunna.
NUORET U21: Niklas Säyriö, Timi Salonen, Toni Hyyryläinen ja Antti Vuolas.
●●● Yllä oleva löytyy esitteestä, jolla ensi vuoden speedwayn edustustehtäviin on lähdetty keräämään varoja. Projektin liikkeelle panevana voimana toimii speedwayn lajivalmentaja Jyri Palomäki, joka seuraavassa valottaa hankkeensa taustoja ja motiiveja. Näin Palomäki tiivistää syyn ja tarkoitusperän: ”Nyt lähdetään keräämään yhteistyökumppaneita ja taloudellista tukea meidän speedwayn edustusjoukkueelle ja nuorten maajoukkueelle suomalaisen speedwayn kehittämiseksi ja edistämiseksi. Mahdollinen taloudellinen tuki ohjataan joukkueisiin kuuluvien kuljettajien leiritykseen ja edustustehtävistä tulevien matkakulujen korvaamiseen. Viime vuoden Speedway of Nations herätti tähän tilanteeseen kovalla kädellä, kun meille ilmoitettiin että ajamme Pohjois-Englannissa. Aikataulu oli melko kireä, lupaus oli mukanaolosta annettu ja käytännössä meidän kuljettajat maksoivat Suomen edustamisesta. Nyt ollaan liikkeellä hieman aikaisemmin ja yritetään hoitaa asiat eri tavalla.”
Pitkään speedwayn World Cupista poissaollut Suomen joukkue oli mukana viime kesänä, kun kilpailun formaatti muuttui ja joukkuekoko pieneni. Palomäki kertaa viime kesän kilpailua: ”Tämän vuoden kilpailusta jäi hyvät kokemukset. Menestyksen osalta meille oli paljon enemmän tarjolla, mutta näin kävi nyt. Tämä formaatti tarjoaa myös meille ihan realistiset mahdollisuudet menestyä, sillä neljän tai viiden kuljettajan joukkueeseen meillä ei ole ollut materiaalia eikä taloudellista mahdollisuutta osallistua. Pariajossa, jota Speedway of Nations siis on vanhan mallin mukaan, menestysmahdollisuudet ovat olemassa. Ja koska kilpailun formaatti on vielä rakennettu siten, että alkuerien jälkeen viideskin joukkue omaa vielä mahdollisuuden jatkopaikkaan, on jatkopaikkahaaveet ihan realistisia karsinnasta. Ja kyllähän jokainen, joka tämän vuoden karsinnan Manchesterista on katsonut niin ymmärtää, että ajoimme siellä tasapäisesti huippumaita vastaan kilpaa. Nyt jatkopaikkaa ei irronnut, seuraavalla kerralla tilanteet saattavat kääntyä meidän eduksi.”
Kuten kaikissa uusissa speedwayhin tuotavissa säännöissä tai kilpailuissa, oli Speedway of Nationsinkin taustalla asioita, jotka herättivät kiivastakin keskustelua viime kesänä. Palomäki selvittää: ”Tämä nykysääntö, jossa varamies pitää olla U21, ei ollut kenenkään Manchesterissa ajaneen joukkueen mieleen. Siellä käytiin aika kovasanainen keskustelu joukkueenjohtajien kokouksessa, kuinka se pitäisi hoitaa. Ongelmaksi muodostuu nuorten kuljettajien taso, sillä 15 mukana olleesta joukkueesta menneellä kaudella yksi tai kaksi pitävät tasonsa suunnilleen, jos varamies joudutaan ottamaan kilpailuun mukaan. Muilla joukkueilla ei ole läheskään samantasoisia nuoria. Silti jostain syystä FIM on tietojemme mukaan päättänyt pitää säännön voimassa, ja varakuljettajan läsnäolo varikolla on pakollinen tulevalla kaudella, kun viime kaudella mukanaolo oli vielä vapaaehtoista. Sekin tuottaa lisää kustannuksia joukkueellemme.”
Nyt starttaavan projektin päämäärät ovat selkeät: ”Me myymme näkyvyyttä speedwayn maajoukkueiden edustusasuissa. Esimerkiksi Speedway of Nationsin sääntökirja määrittää joukkueille yhtenäisen asustuksen varsinaisten ajopukujen lisäksi. Nämä kaikki pinnat esimerkiksi mekaanikkojen paidoissa ovat käytännössä kaupan ja kaikki kerätty raha käytetään speedwayn maajoukkueiden toiminnan kehittämiseen. Toimin itse tässä vaiheessa projektin yhteyshenkilönä ja otan mielelläni vastaan asiaan liittyviä kysymyksiä. Kaikki mielenkiinto asiaa kohtaa on kotiinpäin.”