Ratinassa SGP vuosina 2014-2016 10.08.2013 - Speedwaysanomat
Tapahtuman puuhamiehet vasemmalta lueteltuna: Jarno Kosonen, Perttu Pesä (Tampereen kaupunki), Kai Pohjasmäki, Kaj Laukkanen ja Yrjö Laukkanen.
Speedwayn MM-sarjan osakilpailu ajetaan ensi vuoden toukokuussa Suomessa, Tampereen Ratinan Stadionilla. Sopimuksen viimeiset yksityiskohdat saatiin tarkistettua ja sopimukset allekirjoitettiin keskiviikkona, kertoo promoottori Jarno Kosonen.
Tampere GP:n taustalta löytyy neljä speedwayn parissa vuosia työskennellyttä henkilöä. Promoottorit Kaj Laukkanen ja Jarno Kosonen, Tampere GP:n toimitusjohtaja Yrjö Laukkanen ja tapahtuman myynnistä vastaava Kai Pohjasmäki.
Suomessa ei ole aiemmin ajettu MM-sarjan osakilpailuja, viimeisin MM-sarjan karsinta ajettiin Porissa 2001. Suomalaismenestyksestä sarjassa on myös kulunut aikaa, parhaiten tuolloin vielä yksittäisenä MM-finaalina ajetussa kilpailussa menestyi Kai Niemi, joka sijoittui 1985 MM-finaalin neljänneksi.
Nykyistä osakilpailuista koostuvaa sarjaa on ajettu vuodesta 1995 alkaen. Sarjaan kuuluu kaudella 2013 yhteensä 12 osakilpailua, kauden 2014 osakilpailut tullaan vahvistamaan myöhemmin syksyllä. Sarjassa ajaa vuosittain 15 vakikuljettajaa, jokaisen osakilpailun organisaatio saa lisäksi nimetä yhden paikallisen kuljettajan villillä kortilla, joka tarkoittaa sitä että Tampereen kilpailussa tullaan näkemään myös suomalaiskuljettaja.
Kilpailu televisioidaan Suomen lisäksi yli 160:aan maahan, virallinen kilpailupäivämäärä, TV-sopimus ja lippujen hinnat julkaistaan noin kahden viikon kuluttua.
(10.8.2013 Speedwaysanomat)
 Speedwaysanomat - 040 738 8374 - +358 40 738 8374 - toimitus@speedwaysanomat.fi |